Begeleiders

Welkom, begeleiders van De school voor ouders
Wat leuk dat je deze training volgt en met De school voor ouders gaat werken!

In deze training leggen we uit hoe je het materiaal kunt gebruiken, ook kun je via deze link alle werkboeken, video’s en extra’s bij elkaar vinden.

>Waarom?

“Deze lessen zouden eigenlijk alle ouders die nieuw zijn in Nederland moeten volgen.” – moeder R.

“Voor ik deze cursus volgde, dacht ik alleen over taal te leren, maar ik heb heel veel andere dingen geleerd. Dat is handig voor ons leven.” – moeder A.

“Ik heb van jullie heel veel dingen geleerd en heb nu vertrouwen in mezelf” – vader S.

Enkele reactie van deelnemers na het volgen van de cursus. Als nieuwkomer sta je er grotendeels alleen voor. Je kent de taal niet, je weet de weg niet, hebt het netwerk niet. Als ouder komt er dan heel veel op je af. Hoe werkt het onderwijs in Nederland? Hoe kan ik mijn kind helpen op school? Hoe gaan andere ouders om met het mediagebruik van hun kinderen? Waar kan ik terecht met mijn computervragen of om taal te oefenen? Etc.

Met deze reden is De school voor ouders gestart: op laagdrempelige manier kunnen ouders elkaar ontmoeten, oefenen met Nederlands en maken we ze wegwijs langs handige instanties, aanbod, websites en kennis over dingen die hier anders gaan dan in het thuisland. Een plek om vragen te stellen en naar elkaar te luisteren. We hebben tijdens de eerste lockdown materiaal verzameld en een lespakket gemaakt wat steeds uitgebreider werd. Dat is inmiddels De school voor ouders-cursus.

>Voor wie?

De school voor ouders richt zich op ouders met een taalbarrière. Dat zijn nieuwkomers die Nederlands aan het leren zijn of ouders die al langere tijd in Nederland wonen maar de taal nog niet machtig zijn.

>Voor begeleiders

Het materiaal is zo ontwikkeld dat taalvrijwilligers en docenten ermee kunnen werken. Je hoeft geen ervaring te hebben om het in te zetten. Deelnemers maken zelf huiswerk, je bespreekt dit huiswerk met elkaar. Daarnaast hebben we een spel ontwikkeld met aanvullende opdrachten die je naar eigen inzicht in kunt zetten ter verdieping. Wil je meer tools als begeleider mee krijgen, dan kun je een taaltraining volgen bij Leef en Leer.

> Over Cybersoek

De school voor ouders is een project van Cybersoek en onderdeel van Cyberschool: waarin we bewoners uit Amsterdam helpen om hun weg te vinden in de (digitale) samenleving. Naar Cybersoek

Deze workshop bestaat uit 2 onderdelen

Aanmelden voor onze nieuwsbrief?

Klik hier