Voorbeeld les: Moeders in balans

Voorbeeldlessen De school voor ouders

Voorbeeld les: Moeders in balans

> Tip: Zorg dat je een notitieboek hebt waar je alles in opschrijft.

1. Voorstellen

A. Wie zijn wij?

Graag stellen wij ons voor:

Anneke

Mijn naam is Anneke, het is woensdagochtend en er staat een kopje koffie voor m’n neus. Dit soort momentjes komen niet meer veel voor sinds ik in augustus 2019 mama ben geworden van een heerlijk mannetje, Manu Dewa. Het worden en zijn van mama ervaar ik als een bijzonder proces. Voor mij is het een volgende stap in mijn persoonlijke ontwikkeling.

Doordat ik al jarenlang bezig ben met innerlijk werk kan ik nu makkelijker omgaan met sterke emoties en overtuigingen die mij niet helpen. Het leven laat zich niet controleren, vroeger maakte ik vaak keuzes met mijn hoofd. Nu probeer ik deze te maken in verbinding met mijn lichaam en hart. De meeste keuzes die maak baseer ik op mijn diepe gevoel. Lees verder op: www.annekevanbokhoven.nl

Maryam

Ik ben Maryam, ik kom uit Syrië. Ik heb vijf kinderen en ik woon in Nederland sinds 2015 in juni. In een klein dorpje Ophemert. Ik woon daar met mijn man en vijf kinderen. Ik heb vier dochters en één zoon.

Wat ik het liefste doe is dansen en wandelen in de natuur, om dichter bij mezelf te blijven en dingen te doen die ik leuk vind. Ik heb een hekel aan negativiteit bij mensen en de sfeer en het gevoel dat dat meebrengt. Ik ben dankbaar voor onze gezondheid en voor een veilige woonplaats. Ook ben ik dankbaar voor mijn innerlijke rust en voor de mensen die ons gesteund hebben. Leven in Nederland vind ik heel fijn want het is een veilig en vrij land waarbij iedereen kan zijn wat hij wilt zijn. Ik voel mij verdrietig wanneer ik mijn familie mis of als er iets mis gaat met de kinderen. Ik voel me blij wanneer ik met mijn gezin ben en mensen blij maak en help.

B. Wie ben jij?

Schrijf nu jouw korte verhaal om je voor te stellen. Je mag zelf bepalen hoe je dit doet. Hieronder een paar voorbeelden.

> Tip: Dit is ook een oefening in Nederlands schrijven. Probeer het in het Nederlands te schrijven.

2. Kindertijd

Luister naar de wandeling door je kindertijd van Anneke. Zoek een plek waar je niet gestoord wordt.

A. Als kind wilde ik…..

Weet je nog wat je als kind het liefste wilde? Schrijf dat op.

> Tip: Denk niet te lang na. Je mag dit ook in je moedertaal doen.

B. Het advies

Bedenk een situatie waarin je je als kind heel onzeker voelde. Wat zou je nu tegen jezelf willen zeggen? Welk advies zou je geven?

Wat heb je geleerd wat je toen nog niet wist?

3. Jouw talenten

A. Waar ben je goed in? En wat vind je leuk?

Omschrijven waar we goed in zijn vinden we vaak heel moeilijk. Dat ga je nu toch proberen. 🙂

> Tip: Kijk op deze website voor een lijst met kwaliteiten: link.

Tot volgende week!

Onderdeel 5 van 9.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief?

Klik hier